مقالات

فیدر میکسر و مزایای آن

IMG ۲۰۲۱۱۱۰۶ ۱۵۳۷۱۵ - فیدر میکسر و مزایای آن

فیدر میکسر تکنو صنعت - فیدر میکسر و مزایای آن

یکی از دستگاههایی که کارایی بسیار مفید و سود آور برای دامداریهای (سنتی و صنعتی) دارد ، فیدر میکسر  می باشد. فعالان حوضه دامداری فیدرمیکسر را به نامهای فیدرمیکسر ، خوراک ریز و خوراک ساز می شناسند. فیدرمیکسرها توان خود را از تراکتور یا الکتروموتور گرفته و یا بصورت خودکششی کار میکنند. دستگاه فیدرمیکسر جهت خرد و مخلوط کردن جیره غذایی گاوها و یا گوسفندان که به آن روش مخلوط کامل یا (TOTAL MIXED RATION)TMR  گفته می شود، به کار گرفته می شود به طوری که ابتدا دستگاه را روشن نموده و برای آماده کردن جیره غذایی، که شامل یونجه ،کلش ، کنسانتره و سایر مکملها می باشد را به نسبت مورد نیاز دام تعیین شده داخل فیدر میکسر ریخته و بعد از آماده شدن TMR به آخور ریخته می شود تا گاوها و یا گوسفندان آن را میل نمایند. که در نهایت باعث منظم شدن خوراک دهی و افزایش راندمان تولید و می گردد.(سایر مزایای فیدرمیکسر در ادامه ذکر گردیده)

طبیعتا هدف هر مجموعه و یا صاحب بنگاه اقتصادی کسب سود می باشد. که می توان گفت این دستگاه یعنی فیدر میکسر یکی از واجبات دامداریها (هم  برای گاو و هم  برای گوسفند) می باشد که باعث سود همراه با آسایش و راحتی در بخش تغذیه دام ها می باشد. خبر خوب اینکه به خاطر تنوع در ظرفیتها فیدرمیکسر، دامداریهای سنتی نیز می توانند از دستگاه فیدر میکسر استفاده نمایند. زیرا این دستگاه به اندازه ای که در دامداریهای صنعتی سودآوری دارد به همان نسبت در دامداریهای سنتی نیز سودآور می باشد یعنی اینطور تصور نشود که فیدر میکسر فقط در دامداریهای صنعتی کارایی دارد الان  به  لطف علم و تکنواوژی فیدر میکسرها هم درظرفیتهای کوچک برای دامداریهای سنتی و هم در ظرفیتهای بزرگ برای دامداریهای صنعتی ساخته می شوند .

 مزایای مهم دستگاه فیدرمیکسر یا خوراک ریز 

  1. مدیریت ورود وخروج یا مصرف علوفه و سایر نهاده ها به علت دارا بودن سیستم توزین در فیدرمیکسر.
  2. عدم حیف و میل شدن علوفه به علت خرد و مخلوط شدن  یکدست توسط فیدرمیکسر.
  3. افزایش شیر دراثر استفاده از خوراک یکنواخت ومدیریت شده با استفاده از فیدرمیکسر.
  4. افزایش میزان چربی و پروتئین شیر در اثر استفاده از فیدر میکسر .
  5. کاهش  مشکلات گوارشی دام .
  6. کاهش نیاز به نیروی کار.

اساتید محترم و کسانی که از فیدرمیکسر استفاده نموده و یا می نمایید جهت آگاهی واطلاعات بیشتر با کلیک در اینجا مزایای استفاده ازفیدرمیکسر را که  در این قسمت  ثبت نشده  در قسمت تالار گفتگو ثبت نمایید.

انواع فیدرمیکسر از لحاظ حرکت

  1. فیدرمیکسر پشت تراکتور
  2. فیدرمیکسر  ثابت یا برقی

فیدر میکسر پشت تراکتور 

از فیدرمیکسر پشت تراکتور در دامداری هایی که فضا و محوطه کافی برای حرکت و دور زدن  تراکتور دارند  استفاده می کنند. که ابتدا فیدرمیکسر با استفاده از تراکتور به پای علوفه برده می شود وبعد از بارگیری و اتمام کار با استفاده از حرکت تراکتور جلوی آخور علوفه از طریق نوار نقاله یا کانوایر به آخور ریخته می شود.

فیدر میکسر ثابت یا برقی  

دامداریها ی سنتی یا دامداریهایی که دارای محدودیت فضا می باشند و امکان تردد تراکتور وجود ندارد از دستگاه فیدر میکسر ثابت که معمولان با برق سه فاز کار می کند استفاده می کنند. که در این صورت فیدرمیکسر در یک محل بصورت ثابت گذاشته می شود. و علوفه و سایر مواد افزودنی به داخل دستگاه فیدرمیکسر ریخته می شود و بعد از آماده شدن  TMR  با استفاده از گونی و یا فرغون به آخور ریخته می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *