شیردوشی

شیر دوشی دامداری

دامداری مدرن 1 - شیر دوشی دامداری

شیردوشی

شیردوشی یک فرآیند ضروری در صنعت کشاورزی است و مطمئناً کار آسانی نیست. بدیهی است که با رشد عظیم فعلی صنعت شیر ​​و لبنیات، مردم هنوز گاوهای خود را در مقیاس وسیع با دست نمی دوشند. بنابراین، صنعت چگونه این را مدیریت می کند؟

شیردوشی - شیر دوشی دامداری

سالن شیر یک اختراع فوق العاده مهم در این زمینه بود. مکانیزاسیون و بهینه‌سازی فرآیند شیردوشی برای مدیریت رونق در بازار لبنیات ضروری است و درک بهترین روش‌های شیردوشی اینگونه گاوها برای جلوتر بودن از رقبا در این زمینه بسیار مهم است.

این مقاله به تشریح 7 نوع مختلف شیردوشی می پردازد و به طور خلاصه نکات مثبت و منفی هر یک را در نظر می گیرد. روش‌های دوشیدن دوشش گروه‌های گاو را به صورت پشت سر هم، ماهی‌ماهی، موازی، چرخشی، ناودانی، روباتیک و پارابونه پوشش می‌دهیم.

در کنار این، ما شما را با برخی از مفاهیم اساسی سالن شیردوشی آشنا خواهیم کرد، چه برای گاوهای شما خوب باشند یا نه و مزایا و معایب مختلف مربوط به این فرآیند.

به هر حال شیردوشی چیست؟

علیرغم اعتقاد برخی از کودکان، شیر توت فرنگی از گاوهای صورتی به دست نمی آید. گذشته از این، مواد سفید سالم و مفید باعث رشد استخوان، استحکام و مدیریت مواد مغذی در بدن می شود. بنابراین، این سوال باقی می‌ماند که چگونه از گاو به بطری‌های پینت می‌رسد؟

بدیهی است که پاسخ «شیردوشی» است، اما این کلمه در دنیای مدرن، صنعتی و مکانیزه (و بازار لبنیات مرتبط) به معنای چیزی متفاوت است. دیگر لازم نیست برای دوشیدن گاو صبورانه کنار مدفوع بنشینیم، می‌توانیم از ربات‌ها، ماشین‌ها و سازمان‌های کارآمد کمک بگیریم تا این فرآیند به سرعت پیش برود.

شیردوشی چیست؟


شیردوشی اتاق یا سازه ای است که برای دوشیدن انبوه یک گروه بزرگ از گاوها در آن واحد طراحی شده است.

اینها می‌توانند اتاق‌های بزرگ، کارخانه‌ها یا انبارهای خاص، انبار خود یا حتی یک شیردوش قابل حمل بیرونی باشند، و همه آنها روند شیردوشی را تسریع می‌کنند.

مزرعه One  Dorset به خاطر گله های گاوهای آزاد و پرسه زدن خود شناخته شده است و از یک سالن شیردوشی منحصر به فرد استفاده می کند که به بیرون به هر جایی که گاوها هستند منتقل می شود! گاهی اوقات با گاوها بهتر از کشاورزان رفتار می شود.

آیا سیستم شیردوشی برای گاوها خوب هستند؟

در حالی که سالن های شیردوشی مطمئناً برای صنایع لبنی عالی هستند، آیا برای گاوها مفید هستند؟

سالن ها  هر روز بیش از 20 ساعت کار می کنند  و هر گاو را در یک گله بزرگ تقریباً سه بار در آن روز می دوشند. این نه تنها برای گاو استرس زاتر از روش های سنتی شیردوشی است، بلکه  احتمال ابتلا به بیماری پستانک را نیز به شدت افزایش می دهد.

سالن‌های شیردوشی معمولاً بسیار گران هستند و اگر به‌درستی و مکرر تمیز نشوند، به زودی می‌توانند به نقاط تماس بزرگی برای انتقال بیماری در پستان‌های گله تبدیل شوند.

مزایا و معایب شیردوشی چیست؟

7 نوع بهترین شیردوشی:

1. پشت سر هم

این روش استقرار طراحی سالن شیردوشی از نزدیک فلسفه دوچرخه پشت سر هم را دنبال می کند. دوچرخه پشت سر هم دارای دو نفر است که در حین دوچرخه سواری پشت سر هم روی دوچرخه می نشینند.

tandem milking parlor شیردوشی - شیر دوشی دامداری

شباهت زیادی به آن وسیله نقلیه، شیرفروشی پشت سر هم گاوها را به صورت متوالی، در شکل بینی تا دم، مرتب می کند. این امکان دسترسی جانبی سالن به پستان گاو را فراهم می کند. همچنین می توان گاوها را یکی یکی رها کرد تا از انسداد حرکت آزاد گاوهای کند جلوگیری شود.

tandem parlor2 شیردوشی - شیر دوشی دامداری

این ها انواع سالن های غرفه ای هستند که هر کدام برای یک گاو ساخته شده اند. سالن های پشت سر هم به گونه ای طراحی شده اند که به شیردوش نمای جانبی پستان را بدهد. گاوها را می توان یکی یکی یا چندین بار در یک زمان رها کرد زیرا همه آنها درهای مخصوص به خود را دارند. جریان ورودی و خروجی تأسیسات با این غرفه ها در یک جهت است.

مزایا و معایب شیردوشی پشت سر هم

2. شاه ماهی

شاه ماهی

سیستم Herringbone بسیار رایج ترین سیستم شیردوشی در سرتاسر جهان است.

گاوها در زوایای 45 درجه دور از دستگاه چیده شده‌اند، که این امکان را برای شیردوش‌ها و همچنین برای مزرعه‌داران فراهم می‌کند تا تجهیزات مختلف را در نزدیکی گاوها قرار دهند.

گاوها در ردیف هایی قرار دارند و در زوایای 45 درجه در کنار یکدیگر قرار گرفته اند، به نوعی مانند بسیاری از پارکینگ ها.

herringbone parlor2 شیردوشی - شیر دوشی دامداری

در طراحی این سالن شیردوشی، گاوها روی یک سکوی برجسته «به شکلی زاویه دار یا استخوان ماهی به دور از ناحیه اپراتور» می ایستند. این موقعیت به کارگر اجازه می‌دهد نیمه پشتی گاو را ببیند و برای شیردوشی از کنار با فضایی برای جداکننده بازو به سمت آن برود.

یک سیستم یک طرفه حرکت سریع و کارآمد گاو را از طریق ماشین ها تضمین می کند.

مزایا و معایب سالن شیردوشی شاه ماهی

3. موازی

در یک سالن موازی، گاوها به طور غیر منتظره ای به موازات یکدیگر چیده می شوند. به پارکینگ مستقیم فکر کنید. این سالن شیردوشی تنها زمانی شروع به کار می کند که هر گاو در آن بارگیری می شود و یک نقطه دسترسی مرکزی برای دسترسی افراد به گاوها (یعنی انتهای عقب) دارد.

یک سیستم یک طرفه نیز برای جلوگیری از انسداد و حرکات، همانطور که در بسیاری از سالن های شیردوشی استاندارد است، وجود دارد.

مزایا و معایب شیردوشی موازی

4. روتاری

یک سالن چرخشی بسیار شبیه چرخ و فلک یا چرخ فلک برای گاوها عمل می کند. آنها از یک راه وارد می شوند، وارد غلاف خود می شوند و دستگاه هنگام شیردوشی آنها را به دور عملکرد چرخشی می چرخاند. در تئوری، پس از اتمام شیردوشی، باید بلافاصله در ورودی به آنها برسد.

rotary milk parlor روتاری - شیر دوشی دامداری

پس از آن گاو می تواند خارج شود. همانطور که می چرخد، یک شکاف جدید برای گاو دیگری باز می شود تا جای آن را بگیرد. اصطبل ها به صورت دایره ای در امتداد محیط یک سکو قرار گرفته اند و تنها یک ورودی و یک خروجی برای گاوها وجود دارد.

از نظر تئوری، این روش کارآمدتری برای ساختن یک سالن شیردوشی است، زیرا بین ورود گاوها به داخل غلاف و سوار شدن گاو بعدی، زمان تلف نمی شود.

مزایا و معایب شیردوشی روتاری

انواع سالن های روتاری

Rotary Abeast Parlor

با توجه به اندازه و هزینه، این ارزان ترین نسخه سالن دوار برای هر گاو است. سکوی آن هیچ قسمت متحرکی ندارد و گاوها رو به وسط هستند و با صفحات فلزی لوله ای تقسیم می شوند. از محیط سکو، کارگر شیر می تواند به گاوها کمک کند تا وارد شوند اما در حین چرخش نمی توانند آنها را ببینند.

سالن پشت سر هم روتاری

این یکی گرانترین قیمت برای هر گاو نسبت به فضای تجاری و هزینه نسخه های چرخشی است. در یک دایره در اطراف فضای کار اپراتور، گاوها از بینی به دم ردیف شده اند. آن کارگر  می تواند کناره ها، جلو و عقب همه گاوها را در حالی که سکو می چرخد ​​ببیند، اما دسترسی برای کمک به ورود گاوها را ندارد.

سالن دوار شاه ماهی

از نظر هزینه، این یکی در وسط سه سبک چرخشی قرار دارد. گاوها از ناحیه وسط کار رو به بیرون می ایستند.

کارگران لبنیات می توانند اکثر گاوها را در حین چرخش سکو ببینند، اما نه به اندازه  سیستم دوار.

5.

شات(Chute)

یک سالن شیردوشی یک نسخه ارزان‌ترسالن های از شیردوشی پشت سر هم است. گاوها بسیار شبیه به سالن پشت سر هم در شکل بینی به دم چیده شده اند.

ENTRY چاله شیردوشی - شیر دوشی دامداری

گاوها وارد اصطبل می شوند و پس از رها شدن همه از طویله بعدی خارج می شوند. این بدان معناست که گاوها در یک ردیف قرار دارند، پشت سر هم در یک خط، اما زمانی که از گاوداری خارج می‌شوند، به جای دایره‌ای به سمت همان سمتی که وارد شده‌اند، مستقیماً در جهتی است که رو به رو هستند.

بنابراین، گاوها وارد یک سر سالن می‌شوند، شیردوشی کامل را در یک غرفه انجام می‌دهند و سپس به جلو ادامه می‌دهند، برخی از طویله‌های دیگر تا خارج از گاوداری. این در سیستم پشت سر هم منظم با این بهینه‌سازی‌ها تا حدودی بهبود می‌یابد.

مزایا و معایب سالن شیردوشی

شات(Chute)

6- روباتیک (Robotic)

یک سالن شیردوشی رباتیک دقیقاً شامل مجموعه ای از روبات ها هستند که شیر گاوهای شما را  می دوشند. این ربات ها می توانند طوری برنامه ریزی شوند که گاوهای خاص را چندین بار در روز پردازش کند. در صورتی که گاو بخواهد این کار را انجام دهد ، می تواند جلسات دوشش را ادامه دهد.

Robotic cow milking شیردوشی روباتیک - شیر دوشی دامداری

این ربات ها دوشیدن را بسیار کارآمدتر می کنند ، زیرا نیازی به استراحت ندارند و می توانند بهترین روش را برای استخراج شیر از گله خود پیدا کنند. این دستگاه ها به صورت خودکار به پستان گاو متصل می شوند ، شیر لازم را استخراج می کنند و پس از اتمام کار به طور خودکار پستان را رها می کنند.

همچنین ، گاوها دارای یک فرستنده در گردن خود با کدهایی برای شناسایی آنها هستند که هر گاو را می توان با شماره خاص خود شناسایی کرد.

هنگامی که گاوی وارد می شود و در غرفه دوشش قرار می گیرد ، ربات در حین فرآیند دوشیدن تعداد آنها را می خواند و داده های رنگی را در اختیار شیردوش قرار می دهد و مرحله عملیات دوشش را نشان می دهد.

7- پارابون(Parabone)

همانطور که از نامش پیداست ، یک سالن شیردوش پارابون تنظیمات شیردوش های موازی و هرینگبون را برای دوشیدن بخش بزرگی از گله شما به طور همزمان ادغام می کند. زاویه این سیستم بسیار تندتر از تنظیمات سیستم هرینگبون است.(چیزی در حدود 70 درجه اما همیشه کمتر از 90 درجه) این مورد به آنها اجازه می دهد تا گاوها به طور موازی چیده شوند و گاوهای بیشتری نسبت به هرینگبون در آن قرار بگیرند. سیستم یک طرفه در هر دو هنوز برقرار است و این زوایا امکان دسترسی به پستانها را از بین دو پای عقب حیوان فراهم می کند. با این حال، این ترتیب هر گونه شیر دوشی را حذف می کند. خطوط شیر در این مجموعه معمولاً برای کارآمدترین دوشش ممکن در بالای سر دامداران قرار می گیرند.

parabone شیردوشی - شیر دوشی دامداری

Paraboneطور معمول برای دامداران با ظرفیت فضای محدود انتخاب می شود که  می خواهند یک ستون هرینگبون متناسب با فضای شان داشته باشند. این تنظیم اجازه می دهد تا سطح تولید شیر از گاوهای جدید افزایش پیدا کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *